امروزه استفاده از بسته بندی مناسب و شکیل برای ارائه به مشتریان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.خرما یکی از اقلام مواد غذایی میباشد که به منظور حفظ کیفیت آن را بسته بندی میکنند.این بسته بندی ها اشکال و جنس های مختلفی دارند ولی عموما از بسته بندی هایی از جنس مقوا و کارتن استفاده میشود علت استفاده از بسته بندی مقوایی عبارتست از:

  • استحکام بالا و وزن کم
  • قیمت مناسب
  • امکان تولید در تیراژ کم

انواع بسته بندی مقوایی خرما

بسته بندی های مقوایی خرما از لحاظ جنس و ابعاد به دو نوع کارتن خرما و جعبه خرما دسته بندی میشوند.از جعبه خرما معمولا برای بسته بندی خرما در گرماژ های 500 و 600 و 700 و 800 گرمی استفاده میشود.از کارتن برای بسته بندی چند جعبه خرما کوچک عمدتا زیر 1 کیلوگرم و یا برای بسته بندی خرما بالای وزن 3 کیلوگرم استفاده میشود.در ادامه به معرفی انواع آن میپردازیم.

انواع کارتن خرما

کارتن خرما بر اساس جنس به دو دسته کارتن لمینیتی خرما و کارتن معمولی دسته بندی میشوند که از لحاظ کیفیت چاپ و استحکام و به ویژه قیمت تمام شده با هم متفاوت میباشند و چاپ جعبه مقوایی جهت بسته بندی خرما در تعداد کم تا عمده انجام می شود.

کارتن خرما لمینتی

این نوع کارتن عموما از 4 یا 6 لایه تشکیل میشود و هر کدام از لایه ها میتواند دارای ضخامت و گرماژ متفاوتی باشد.

این نوع کارتن ها از سه یا پنج لایه مقوای ضخیم تشکیل شده که یک لایه پوستر چاپ شده که حاوی طرح و عکس و اطلاعات محصول میباشد به آن لمینیت (چسبانده) میشود.در اکثر موارد لایه رویی پوستر با یک لایه سلفن پوشانده میشود که مقاومت کارتن را در مقابل رطوبت و گرد و خاک بسیار بالا میبرد.

کارتن خرما صادراتی
کارتن خرما

کارتن خرما معمولی کرافت یا سفید

کارتن های معمولی از لحاظ رنگ لایه رویی به دو دسته سفید و کرافت (قهوه ای) دسته بندی میشوند.

جنس سفید عموما از قیمت بالاتری نسبت به قهوه ای برخوردار است.

این نوع کارتن ها نیز همانند کارتن های لمینیتی از سه یا پنج لایه تشکیل میشود با این تفاوت که پوستر بر روی آن لمینیت نمیشود و چاپ به صورت مستقیم بر روی سطح رویی کارتن انجام میشود.

از این کارتن بیشتر برای رطب و خرمای فشرده یک کیلویی دو کیلویی و سه کیلویی استفاده میشود

کارتن خرما مضافتی اعلا
کارتن خرما مضافتی

انواع کارتن خرما از لحاظ شکل و طراحی

یکی از مدل های جعبه بسته بندی کارتن لمینتی مدل زیره رویه یا همان تلسکوپی میباشد.این مدل کارتن بیشتر برای خرمای زاهدی (خرمای قصب ) یا خرمای پیارم مورد استفاده قرار میگیرد که در ابعاد مختلف برای وزن های 5 کیلو و 10 کیلو تولید میگردد.

کارتن مادر نیز به منظور بسته بندی چند تایی جعبه های خرمای 500 الی 800 گرمی تولید میگردد که این کارتن ها عموما بصورت درب از بالا میباشد

کارتن خرما بم

این کارتن ها عمدتا در شهر های ایران از جمله شیراز مشهد اصفهان بوشهر کرمان بم جهرم مورد استفاده قرار میگیرد و برای نگهداری خرما درون سرخانه ها و یا ارسال به بازار داخل کشور و همچنین صادرات به کشورهای دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.

4/5 (1 نظر)

4 دیدگاه

  1. asal گفت:

    جعبه خرما 700 گرمی میخوام سفارش بدم

  2. alina گفت:

    قیمت کارتن خرما 700 گرمی لمینتی چند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *